РСБ интервју, Филип Сунтурлић: маркетинг Звезде признат у Европи!

После дуге и напорне сезоне у којој је КК Црвена звезда Телеком наступао у Евролиги после 14 година, дошао до полуфинала Еврокупа, доминирао у лигашком делу АБА лиге, одлучили смо да поново разговарамо са директором маркетинга Филипом Сунтурлићем који је ове године имао пуне руке посла, да би клуб могао да се искаже на глобалном нивоу. КК Црвена звезда је на овом пољу забележио велики искорак и стао раме уз раме са европским великанима, а млади и доказани директор маркетинга, како у Србији тако и ван граница наше државе, као један од најперспективнијих младих стручњака, је права особа да говори о учињеном у прошлој сезони и плановима за период који је пред нама.

– За ове три године мој тим и ја, као и цео кошаркашки клуб, прошли смо доста тога лепог и лошег, научили смо доста кроз рад, унапредили сами себе, стекли огромно искуство и постали признати не само у региону већ и у Европи. Наша идеја и концепт је да Звезду доведемо до великих висина, да издигнемо организацију једног спортског колектива изнад постојеће у Србији и региону и да је доведемо у исту раван са најбоље организованим клубовима у Европи. Наш циљ је да пратимо трендове и будемо модерни, да будемо добри домаћини, да будемо прагматични и флексибилни, да разумемо захтеве тржишта и јавности, да прилагодимо део свог пословања нашем потрошачу, тј. навијачу, да унапредимо сарадњу са нашим спонзорима. Све то су само неки од постулата које смо зацртали у септембру 2011. године и које до дан данас успешно реализујемо. Да би један клуб био модеран и организован по стандардима које захтева у нашем случају Евролига, потребно је уложити доста рада и труда. Знање нам никада није мањкало, а време које смо од 2011. до сада прошли је максимално искоришћено да Звезда буде још боља – рекао је директор маркетинга Звезде и затим додао:

– Маркетинг Клуба нисам само ја, маркетинг Клуба су сви запослени, чланови свих тела клуба, наши навијачи, наши партнери, наши волонтери, сви људи који су разумели важност улагања у наш пројекат… Маркетинг су и  људи који вас дочекују на улазу у дворане. На сваки могући начин, од првог до последњег контакта и начина на који комуницирамо са јавношћу и тржиштем, ми јачамо наш бренд, а бренд КК Црвена звезда никада није био јачи. Време које долази представља за нас мотив да све што смо радили до сада наставимо и да будемо још бољи и јачи. Најважнија ствар је да сви ми функционишемо као један тим. Захвалио бих се и свим спонзорима, пословним партнерима и пријатељима клуба што нас подржавају у пројекту и што инвестирају у нашу визију. Разумевање тржишта и правилно припремљена и реализована стратегија је начин на који ми функционишемо и како се припремамо за напоре који предстоје. Свакодневно анализирамо и пратимо податке, преиспитујемо наш рад и трудимо се да из дана у дан напредујемо.

Прошле године у интервјуу за РСБ истакли сте да Евролига види Звезду као бренд. Како Евролига гледа на све што је урађено у прошлој сезони?

– На недавно завршеним годишњим састанцима Евролиге у Барселони, где су теме биле: маркетинг, медији , тикетинг и унапређење кошаркашког спорта у целини, на основу свега што смо радили ушли смо у ужи круг екипа из Евролиге у такмичењу за најбољу маркетинг стратегију. Наши противници су огромне организације из Европе, а узимајући у обзир да имамо минималан буџет за маркетинг и на основу труда који смо уложили, могу да кажем да је екипа маркетинга Црвене звезде за мене морални победник. Направити готово ни из чега овакве успехе је скоро немогуће.  За мене а и за све моје сараднике ово што смо урадили представља само подстрек да у наредном периоду будемо што бољи и правимо што више бољег и разноврснијег садржаја.

Да ли је Евролига посебно похвалила неке од пројеката КК Црвена звезда?

– Напоменућу да је најбоља ствар “Отворен дан“ за медије. Добили смо похвале Евролиге, за најбоље одржан дан за медије у конкуренцији свих евролигашких клубова, икад. Похвале иду и за кампању и обарање рекорда по посети на једној европској кошаркашкој утакмици у дворани, на мечу са Будивљником, којем је присуствовало 24.232 гледаоца. Исто тако у топ 10 посета имамо три позиције (2. место Уникс – 22.763, 8. место Локомотива – 19.000). Прваци смо Евролиге у јуниорском узарасту, што се у Европи цени далеко више него у Србији. Наша стратегију за дигиталну комуникацију је имала важан утицај да Рашко Катић буде победник такмичења “I sing Devotion“. Звезда је трећи пут узастопно била организатор квалификационог турнира НИЈТ, што је са стране Евролиге позитивно оцењено јер је наш турнир из године у годину све бољи, да не кажемо најбољи за овај узраст у Европи итд.

Све што је урађено и ово што сте поменули сигурно има утицаја на то да Звезда уместо Цибоне обезбеди директно учешће у Евролиги.

– Стратегија коју смо ми поставили на почетку, а то су пројекти друштвене одговорности, тикетинг, онлајн и друштвене мреже, јасно дефинисана медијска, ТВ и маркетинг права, као и умерено брендирање поља. Све ово смо поставили као основ стратегије и напретка Клуба још пре две године, уједно  то је управо стратегија на којој најјача континентална лига заснива свој успон. Евролига је дала планове и стратегију клубовима како би они напредовали, а самим тим и лига заједно са њима. Навијаче може да радује што се то подудара и што наш клуб послује по тим принципима. Све оно што смо радили у претходном периоду и начин на који размишљамо имало је изузетно великог утицаја на Борд директора Евролиге да изаберу управо Црвену звезду. Важна чињеница је и да смо током сезоне у АБА лиги били 90% времена на првој позицији. С тога, наше учешће у Евролиги је нормалан потез.

Прошле године сте истакли како је план да се кошарка, спорт и Звезда користе за промоцију лепих ствари у друштву. Шта је учињено на том пољу и по питању популаризације клуба?

– Тако је. Наша стратегија је да се кроз друштвено-одговорне акције побољша комуникација са заједницом. У овој сезони смо спровели доста акција, просторије клуба су биле на располагању настрадалима од поплава, страни играчи су позивали своје сународнике да помогну угроженом становништву. Звезда је у Панчеву одиграла утакмицу за Владу, одиграна је и утакмица за Наташу Ковачевић, црвено-бели су били и уз Павла ове сезоне. Одржана је “One team“ недеља, поделили смо Новогодишње пакетиће Звездиним малишанима и организовали Новогодишње дружење са Специјалном Олимпијадом. Пре утакмице са Униксом учествовали смо у акцији Црвено-бела крв.

Клуб доста пажње посвећује најмлађима, одржано је доста кампова, ту је и Колеџ.

– Посебно бих истакао кошаркашке кампове које смо организовали. Веома је битно да омогућимо најмлађима да се баве спортом. На Калемегдану је одржан Несквик турнир за децу од 7 до 12 година. Звездину школу кошарке похађало је 250 малишана. Кошаркашки камп Црвене звезде на Златибору је врхунски центар за обуку младих кошаркаша. Кошаркашки камп на познатој српској планини обухвата кошаркаше узраста од 9 до 18 година, који раде у изванредним условима, под стручним надзором и по комплетном плану и програму Звездиних тренера. Звезда покренула је овај пројекат пре три године, а већ у трећој сезони рада обухваћено је 200 малишана из целе Европе. Не само да бринемо о кошаркашком развоју већ и о образовању младих играча. У систему Црвене звезде битан део представља и кошаркашка гимназија Колеџ. Ово је прва спортска гимназија у Србији, ради од 2002. године и има проходност на све факултете. Кроз Колеџ су прошли Теодосић, Бјелица, Кешељ, Радуљица, наши првотимци Ребић, Тејић, сада Колеџ похађају златни јуниори који су прваци Европе – истакао је Сунтурлић, а затим посебно истакао значај пројекта “Волонтирај у Звезди“:

– Један од пројеката које бих издвојио и на који сам веома поносан је ‘’Волонтирај у Звезди’’.  Више од 60 волонтера је укључено у рад клуба. Неки од њих су од почетка у овом пројекту и представљају додатну снагу клуба. До сада су учествовали у великом броју пројеката, а за неке од њих (организација јуниорског турнира Евролиге и Фајнал Фор-а АБА лиге) додељени су им сертификати и захвалнице.  У склопу Јуниорског турнира Евролиге одржана је и спортска конференција, на којој су предавања држали највећи стручњаци из области спортског менаџмента, маркетинга, ПР-а и спортске медицине. Маркетинг КК Црвена звезда учествовао је на  Спорт Биз конференцији на Факултету Организационих Наука, где смо студентима приближили како функционише једна велика организација као што је Црвена звезда.

Пре годину дана истакли смо да није најбоље искоришћен потенцијал друштвених мрежа, чини се да је ове године забележен озбиљан напредак на том пољу.

– Свесни смо великог значаја целокупног дигиталног маркетинга и доста пажње посвећујемо онлајн сектору маркетинга. Најбољи показатељ нашег напретка су остварени резултати.  За само годину дана Црвена звезда забележила је раст од 139% на Фејсбуку и сада броји 310.000 чланова. На Твитеру смо четврти у региону по броју пратиоца међу свим спортским организацијама, али са највећим растом броја фанова међу свим великим клубовима и организацијама. ККЦЗТВ на званичном Јутјуб каналу клуба има 10.200 претплатника. Покренули смо Инстаграм, где нас сада прати 1450 навијача. Радио Црвена звезда је слушало 480.000 људи у прошлој сезони. Ове сезоне први пут смо реализовали преносе уживо преко радија у сарадњи са нашим парнерима, Накси радијом и Спорт ФМ-ом.  Максимално смо користили снагу коју имамо у онлајн сектору за пласирање промотивних садржаја, промоцију утакмица и разних догађаја. Промоција утакмице са Будивељником је у великој мери утицала на невероватну посету и постављање рекорда. Имали смо десетодневну кампању преко друштвених мрежа за Фајнал фор АБА лиге. Користећи интегрисане канале комуникације остварили смо фантастичне резултате, искористили смо ове канале комуникације да спроведемо акцију ‘’Ми смо прави тим! 10 дана спонзора’’ у сарадњи са партнерима клуба. Ово је пионирски подухват који је са одушевљењем прихваћен од стране наших спонзора и постаће пракса у будућности.

Важан део онлајн сектора је Креативни тим Црвена звезде, који је створио велики број различитих садржаја и промовисао клуб?

– Поносни смо на садржаје које смо произвели и свесни смо чињенице да публика највише воли забавне, визуелне садржаје и баш по креирању истих је наш клуб на путу да буде  препознатљив у Европи. Управо је то диференцирало наш маркетинг у односу на остале и представљало један од главних адута на такмичењу у маркетингу које је спровела Евролига. Наш филм “We Are Back“ је приказан на телевизији Спорт Клуб пре наше евролигашке утакмице, Звезда је први европски кошаркашки клуб који је имао своју верзију планетарног хита Happy, бројне репортаже, извештаји и најаве утакмица обишле су Европу и у најбољем светлу представиле Црвену звезду, Београд и Србију. Акција “Ја волим Црвену звезду“ је тек покренута и она најбоље показује наш правац. Желимо да објединимо све Звездаше, целу црвено-белу породицу, и да такву слику шаљемо у свет. То је најбољи начин да се промовише клуб.

Да ли је у плану нешто ново, нпр. нека емисија по угледу на специјализоване емисије које постоје у Евролиги и НБА лиги?

– Креативни тим, као и све структуре клуба, припремају се за нову сезону, како би навијачима приредили изненађења и нове, занимљиве садржаје. У плану је емисија КК Црвена звезда, постоји концепт и то ће у новој сезони постати стандардна рубрика на ККЦЗТВ.

Као што је и најављено ове сезоне су навијачи били у прилици да дођу до Звездиних прозвода. Чини се да постоји још простора за напредак, специјално дизајнирање мајица, дуксерица…

– Званични продавац артикала са грбом КК Црвена звезда је до сада био Ред Стар Шоп, са којим смо и партнери у власничкој структури и комплетан мерчендајзинг реализујун они. Ни ми нисмо задовољни бројем артикала који су у самим радњама, разумемо жељу навијача да буде више артикала са грбом кошаркашког клуба, али исто тако желимо да навијачи разумеју да у ово време налажење средстава за финансирање артикала и промоције није мала ствар. Пошто смо поборници оптимизованог пословања, иако знамо да би од мерчендајзинга имали добар приход који би пунио буџет и јачао маркетинг, ми желимо да идемо корак по корак. Један од тих корака, који дуго нисмо имали, је званични дрес кошаркашког клуба, а који смо од почетка ове сезоне у сарадњи са нашим техничким партнером Чемпионом и Спорт Вижном продавали у свим радњама у Србији (свака радња је имала специјалан “Црвена звезда корнер’, и тамо су навијачи поред дреса могли да купе и остале артикле Чемпиона са грбом кошаркашког клуба). Посебно бих желео да нагласим да је чувене мајице освајачи купа 2014 дизајнирала волонтерка Јелена Јотић из Теслића (Република Српска) која је победила на интерном конкурсу. Идеја за мајицу је наша али је цела реализација њена и овом приликом желим да јој се захвалим на урађеном.

Било је доста примедби зато што нема оригиналног дреса у продаји.

– Оригинал дрес Чемпиона у продаји не би био економски исплатив, јер дрес добијамо директно из Италије, пошто смо потписали уговор са Чемпион глобал. Обезбедили смо навијачима могућност да купе реплику дреса, коју смо временом довели до захтеваног нивоа. Наш технички партнер Чемпион, има нашу пуну подршку и са њима градимо нашу кућу од почетка.

Једна од ствари коју сте издвојили као приоритет пре годину дана била је редизајн званичног сајта клуба, ипак то није спроведено у дело.

– Као своје поразе у прошлој сезони могу да наведем што није завршен сајт и што није спроведен пројекат мулти кард. Започели смо израду сајта, али је на полусезони дошло до застоја јер нисмо пронашли адекватног техничког парнера да уради завршне радове. Желимо да сајт буде функционалан и да пружи све потребне излоге, наравно уз модеран изглед. Званични сајт свакако остаје приоритет. Уз редизајн сајта иду и апликације за смартфон и ајфон, свесни смо да све више људи проверава садржаје на овај начин и потрудићемо се да нађемо решење у најкраћем року. Није завршен пројекат мулти кард у који сам ја улагао много наде. Сплетом околности није спроведен и реализован до краја него је остао на концепту и идеји. Комплетан нацрт пројекта и идеје смо урадили заједно са маркетингом фудбалског клуба. Уз неке пројекте смо се трудили да унапредимо сарадњу са маркетингом фудбалског клуба која на основу својих могућности ради одличан посао. Пројекат остаје, чекамо прави тренутак да га активирамо, а ако ми не будемо могли надам се да ће неко да препозна величину и снагу ове идеје и пројекта и да га спроведе од почетка до краја јер је од опште користи за Црвену звезду.

Да ли је у плану организовање пријатељских утакмица у Србији, како би се промовисао клуб у целој држави, а то би могло да се искористи и са маркетиншке стране?

– КК такве утакмице реализује у припремном период по Србији. У интересу нам је пријатељске утакмице играмо и на атрактивним локацијама по Европи и свету где има доста нашег становништва. Узимајући у обзир да је Црвена звезда светски познат бренд, ми ћемо се трудити да овај део менаџмента клуба доведемо у ранг са осталим европским и светским клубовима јер овакав начин пословања доприноси пуњењу буџета и развоју маркетинга клуба у глобалу.

Навијачи су имали доста примедби на цене сезонских карата, распоред седења у Арени… да ли маркетинг ради на томе, како се не би ушло у проблем са временом као у прошлој сезони?

– Дефинисања цена коштања сезонске улазнице није одлука маркетинга клуба и то не функционише на тај начин у нашем клубу јер се трудимо да играмо тимски а не самостално. Кошарка је тимски спорт и ми се трудимо да тај однос са терена преносимо и на менаџмент. Модел повезивања Арена – Пионир, који смо урадили прошле године представља један велики подухват који је Неко још раније требао да реализује, али није. Ипак, ми смо га својим знањем и радом повезали и допринели да постоји такав систем на сезонским улазницама. Ни ту није било све без грешке од почетка. Увидели смо пропуст према власницима сезонских за трибине пре него што је почела сезона и он је решен у најкраћем року. У доношењу те одлуке смо консултовали навијаче клуба и доказали прагматичност и флексибилност, а такође смо и показали колико нам је важно њихово мишљење.

Какав је план за нову сезону?

– Ове сезоне припремамо доста модела и мера које ће допринети да наша сезонска улазница буде више од саме улазнице. Постоји много модела који могу да се реализују и који су реализовани у свету, али из одређених разлога такве пројекте не можемо да реализујемо у Србији. Циљ нам је да ове године долази више људи на наше утакмице, да буде више продатих сезонских улазница и да слика коју шаљемо у свет буде иста, ако не и боља него претходне сезоне. Са пословне стране, циљ је да Црвена звезда по стандардима које модеран спорт захтева добар део свог буџета финансира из самог тикетинга. Постоји одређени проблем са сезонским улазницама где доста навијача који су власници сезонских није у могућности да прати све утакмице, а ми имамо технички проблем јер та њихова места остају празна у дворани. На тај начин слика коју шаљемо није добра и једна од мера ће се односити на тај део, трудићемо се да награђујемо навијаче који долазе редовно, да их мотивишемо да се кроз такмичење једни са другима боре за привилегије, награде… Индиректно, овакав метод ће допринети да празна места више не буду празна, а истовремено ће јачати однос између клуба и власника сезонских улазница.

Посета у Суперлиги Србије није била на нивоу клуба, како коментаришете тај проблем?

– Нисам задовољан посетом у Суперлиги и на завршном турниру АБА лиге. Делом преузимам одговорност на себе, али позивам навијаче да буду свесни важности неких утакмица и такмичења јер преко њих обезбеђујемо спортске и пословне победе.

Маркетинг Црвене звезде је постигао споразум о сарадњи са нашим порталом, какво је ваше мишљење на крају сезоне о тој сарадњи?

– Важна ствар коју бих желео да истакнем је да у овогодишњим успесима клуба на свим пољима, важан део заслуга припада и делу екипе Red Star Belgrade са којом смо постали технички партнер. Они су разумели нашу визију и стратегију развоја и били раме уз раме са нама у свим тешким и лаким тренуцима ове сезоне. Посебно ми је драго да група људи која је предано радила искрено воли клуб, да је изузетно талентована , да представља будућност клуба и организације и импонује ми то што сам био заговорник ове сарадње. Овом приликом желим свима искрено да се захвалим и да их позовем на још јачи рад следеће године јер само заједно можемо да победимо у овој утакмици.

Уредништво РСБ-а захваљује Филипу Сунтурлићу на издвојеном времену за овај интервју.

Маркетинг КК Црвена звезда.